سرخط خبرها
خانه » پزشکی و سلامت » رمز و راز لاغری

رمز و راز لاغری

در جامعه امروزی افراد به دنبال یک فرمول معجزه آسا هستند که در مدت زمانی کوتاه به لاغری و وزن ایده آل برسند اما چنین چیزی محال است . فرد ابتدا باید با شناخت بدن و بررسی شیوه ی زندگی و عادت های غذایی خود راه حلی مناسب برای کاهش وزن پیدا کند . اصلا راه سختی نیست فقط باید با اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیت های بدنی مداوم به آنچه می خواهید برسید . اما گاهی باور های غلط و استفاده از روش ها و موادی که گفته بعضی ها لاغر کننده است شرایط را از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای خودمان سخت تر می کنیم . افزایش بیماری ها و اختلالات ناشی از چاقی و اضافه وزن مثل بیماری قلبی کرونری و دیابت همه و همه بخاطر بی توجهی به وضعیت جسمانی و حتی استفاده از روش های غلط لاغری است .

he2397

ابتدا باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و با داشتن اطلاعات از کالری موجود در مواد غذایی ٰ غذاهای پرکالری را از رژیم غذایی خود حذف کنید . میزان کالری موجود در هر گرم چربی، نسبت به هر گرم کربوهیدرات و پروتئین، تقریباً دو برابر است این موضوع به معنی آن می باشد که چربی های غذایی به راحتی باعث افزایش وزنتان می شوند . البته نوع چربی مصرفیتان در میزان افزایش وزن موثر است تحقیقات نشان می دهد که روغن های حیوانی (چربی های اشباع)، نسبت به روغن های گیاهی و روغن ماهی باعث افزایش وزن شده و در همین راستا روغن های گیاهی و روغن ماهی بیشتر توسط بدن بعنوان سوخت مصرف می شوند و در این صورت مانع از ایجاد چربی دور شکم می شوند . البته کربوهیدرات و پروتئین اضافی نیز اگر بیش از میزان نیاز بدن مصرف شوند بصورت چربی در بدن ذخیره می شود . رژیم های غذایی کم کربوهیدرات کاهش وزن بیشتری نسبت به رژیم های غذایی با کربوهیدرات بالا در مدت کوتاه ایجاد می کنند اما دقت داشته باشید که در طولانی مدت برعکس این موضوع اتفاق می افتد . چربی های حیوانی را نیز حتما با سبزیجات مصرف کنید زیرا در غیر این صورت برای سلامتیان مضر است .

حتما شنیده اید که سیب زمینی و موادغذایی کربوهیدرات دار مثل پاستا و برنج چاق کننده اند اما واقعا اینطور نیست زیرا کربوهیدرات ها بهترین منبع انرژی برای بدن بوده و با مصرف به میزان تعادل برای سلامت بدن حتی ضروری می باشند . اگر بدن به میزان لازم کالری دریافت کند شما چاق نمی شوید پس میزان مصرف مواد غذایی بیشتر از نوع ماده غذایی اهمیت دارد .

گاهی اوقات گفته شده مصرف مواد غذایی ناسازگار باعث چاقی می شود . برای مثال گفته شده پروتئین ها و کربوهیدرات ها با هم سازگاری ندارند و باعث چاقی می شوند اما این مورد بیشتر مربوط به بدن هرشخص می باشد به همین دلیل گفته شد از بدن خود شناخت کافی داشته باشید و بعد روش لاغری انتخاب کنید . سعی شود از رژیم های غذایی ترکیب کننده غذاها خودداری کنید .

ثابت نشده که خوردن میوه برای وعده صبحانه تاثیری در کاهش وزن داشته باشد . میوه ها فقط منبع خوبی از فیبر و ویتامین ها می باشند پس صبحانه خود را محدود به میوه جات نکنید و انواع غذاهای تشکیل شده از غلات مثل نان، سیریال های صبحانه، کلوچه و از این قبیل منابع بهتری برای صبحانه هستند.

مواد چربی سوزی که به عقیده برخی افراد سریعا باعث کاهش وزن می شوند مثل گریپ فروت چیزی جز باور غلط نیستند .

 از آنجاییکه مایعات و آنزیم های گوارشی با خوردن مایعات رقیق می شوند آب خوردن موقع غذا خوردن هیچ تاثیری در چاقی ندارد و حتی به گوارش آن هم کمک می کند. البته مایعات با کالری بالا مثل مشروبات الکلی در مصرف زیاد باعث چاقی می شوند .

he2398

توصیه هایی برای کاهش وزن

هیچگاه از رژیم های سخت که در کمتر از ۵ سال زحمتتان را هدر می دهند و به وزن سابق بر می گردید استفاده نکنید . این رژیم ها می توانند سلامت جسمی و فکری شما را تحت تاثیر قرار دهند .

سعی شود روند کاهش وزن بصورت تدریجی باشد. نباید چیزی بیشتر از نیم کیلو در هفته یا ۱۰ کیلو در شش ماه وزن کم کنید.

توجه داشته باشید که در طول شش ماه ۱۰ سانتی متر از دور کمرتان کم کنید. این موضوع خیلی بیشتر از مقدار وزنی که کم می کنید برای سلامتیتان مفید است.

از خوردن چربی های غذایی به ویژه چربی های اشباع و همچنین شکر و قند تصفیه شده تا حد ممکن اجتناب کنید.

مصرف میوه جات و سبزیجات، نان های گندم کامل و سیریال خود را افزایش دهید.

از مشروبات الکلی استفاده نکنید و هر روز حداقل ۱۵۰۰ میلی لیتر آب بنوشید.

حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنید. فعالیت های روزانه تان را بیشتر کنید.

از خوردن هیچکدام از غذاها خودداری نکنید. روزانه از میان انواع و اقسام موادغذایی مفید استفاده کنید و تا می توانید از غذاهای فراورده ای و کارخانه ای کمتر استفاده کنید.

هر روز حداقل ۱۵۰۰ میلی لیتر آب بنوشید.

حتما به پزشک خانوادگی و متخصص خوب تغذیه مراجعه کنید.

امتیاز شما به این مطب
[Total: 1 Average: 3]

همچنین ببینید

image_13930521142493

درمان پزشکی پرمویی در خانم ها

یکی از مشکلات برخی از خانم ها پرمویی می باشد که به دلیل بالا بودن ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار − = 0

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>