سرخط خبرها
خانه » خواص مواد غذایی » خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از دسته سبزیجاتی است که بسیار مفید بوده و می توان آن را به عنوان غذایی برای پیشگیری از بسیاری از سرطان ها در مردان و زنان نام بود. این گیاه بهتر است که به صورت بخارپز شده مورد استفاده قرار گیرد تا مواد آن حفظ شده و اثرات زیر را به خوبی روی بدن اعمال کند:

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی به میزان زیادی دارای سولفورافان است که این موجب می شود سلولهای سرطانی را مورد هدف قرار دهد و جلوی رشد و تکثیر آن ها را بگیرد. مبتلایان به بیماری های  سرطان سینه ، معده ، روده بزرگ ، رکتوم و ریه ها با خوردن این گیاه می توانند سلامتی خود را بدست آورند همچنین کسانی که می خواهند بدین بیماری ها مبتلا نشوند توصیه می شود که کلم بروکلی را در برنامه غذایی شان بگنجانند. علاوه بر این وجود موادی نظیر فیبر، کاروتنوئید ، ویتا مین A ، ویتامین C و ویتامین K  در این گیاه موجب می شود احتمال بروز سرطان معده و روده کاهش پیدا کند.

خواصی نظیر ویتامین C ، فیبر و بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A) که در این گیاه وجود دارد از آن یک آنتی اکسیدان قوی ساخته که از تاثیر رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرده و موجب می شود که از ابتلا به بسیاری از سرطان ها، آلزایمر و بیماری های قلبی جلوگیری کند .

بیماران دیابتی با استفاده و مصرف این غذا می توانند از فیبر موجود در آن استفاده کنند و به سلامتی شان کمک کنند. این گیاه یکی از مهمترین عناصر غذایی دیابتی هاست.

کلم بروکلی به میزان کافی دارای کلسیم است و می تواند برای پوکی استخوان و یا افرادی که کمبود کلسیم دارند مفید واقع شود. میزان کلسیم این گیاه به میزان کلسیم شیر است اما شیر دارای ویتامین D نیز می باشد که به جذب بهتر کلسیم می انجامد. بنابراین ابتدا شیر و در نهایت کلم بروکلی به افراد توصیه می شود.

 

 

ارزش غذایی  در هر ۱۰۰ گرم کلم بروکلی

 

آب

۸۹٫۳۰  گرم

انرژی

 ۳۴ کیلوکالری

پروتئین

۲٫۸۲  گرم

کربوهیدرات

۶٫۶۴  گرم

فیبر

 ۲٫۶ گرم

قندها

 ۱٫۷۰ گرم

کلسیم

 ۴۷ میلی گرم

آهن

۰٫۷۳  میلی گرم

منیزیم

 ۲۱ میلی گرم فسفر

فسفر

۶۶ میلی گرم

پتاسیم

۳۱۶ میلی گرم

سدیم

۳۳ میلی گرم

روی

۴۱ /. گرم

ویتامین سی

۸۹/۲ میلی گرم

تیامین

۳۰۷۱ /. میلی گرم

ریبوفلاوین

۱۱۷ /. میلیگرم

نیاسین

۶۳۹ / .میلی گرم

ویتامین ب ۶

۱۷۵/.میلی گرم

فولات

 ۶۳ میکروگرم

ویتامین ب ۱۲

۰

ویتامین آ

۳۱ میکروگرم

واحد ویتامین A

۶۲۳ واحد

ویتامین ای

۸۷/. میکروگرم

ویتامین K

۱۰۱/۶ میکروگرم

 

از کلم بروکلی برای سالاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد که اگر آن را بخار پز نکنید طعم نسبتا تندی دارد که البته مخل ذائقه نیست.

امتیاز شما به این مطب
[Total: 2 Average: 2.5]

همچنین ببینید

fresh_vegetables_0-600x401

دانستنی های مصرف گیاهان و میوه ها

جالب است بدانید که میوه ها و سبزیجات در کنار مفید بودن و حتی درمان ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار + = 5

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>